Henkilökohtainen kehitys,  Hyvinvointi,  Yleinen

Vahvista hyvinvointiasi: auta, juhlista ja usko itseesi!

Vahvista hyvinvointiasi auttamalla muita, juhlistamalla onnistumisiasi ja uskomalla itseesi!

Auttaminen

Vahvista hyvinvointiasi auttamalla muita! Jokaisella meistä on viisi minuuttia aikaa toiselle. Viisi minuuttia on sinulle viisi minuuttia, mutta se voi pelastaa toisen ihmisen päivän. Auttaminen vahvistaa hyvinvointia. Se vahvistaa sinun hyvinvointiasi. Hyvän kuuluu kiertää.

Mulla on sellainen elämänfilosofia, että jos toisen auttamiseen menee viisi minuuttia, teen sen. Piste.

Saa auttamiseen tietenkin käyttää enemmänkin aikaa!

Joskus ihminen luo itselleen sellaisen “kiireen”, että kokee, ettei edes sille viidelle minuutille olisi aikaa. Se on kuitenkin harhaluulo. Meillä on aikaa sille, mihin panostamme.

Viiden minuutin pysähtyminen toisen asioiden äärelle on terveellistä siitäkin näkökulmasta, että se vaatii meitä poistumaan oman kuuppamme uumenista.

Keskittymään toisen asioihin, kuuntelemaan ja olemaan läsnä hetkessä. Näin saamme eräänlaisen hengähdystauon itsekin. Auttamisella on tutkitusti myös muita terveysvaikutuksia.

 

vahvista hyvinvointiasi

 

Juhlistaminen

Vahvista hyvinvointiasi juhlistamalla! Juhlistamisen tapa ruokkii motivaatiotasi ja luo mahdollisuuksia kiitollisuuden kokemuksille. Se auttaa sinua luomaan positiivisia mielleyhtymiä eri tekemisiin. Se lisää arkionnellisuutta, sillä juhlistaessasi fokusoit positiiviseen ja se tuntuu hyvältä. Juhlista siis pieniäkin onnistumisia. Ja etenkin epäonnistumisia, sillä epäonnistumiset ovat usein erittäin hyviä oppimisen hetkiä

Juhlistamisen keinoja on monia. Juhlistamalla vahvistat tapahtuman merkityksellisyyttä. Juhlistaminen kohottaa sitä, tekee siitä näkyvän ja arvokkaan – mikäs sen ihanampaa? ♥️

Aina emme osaa juhlistaa saavutuksiamme. Joskus juhlistaminen voi tuntua jopa väkinäiseltä. Mutta tehdessäsi sitä pidemmän aikaa, siitä voi muodostua ihana ja voimaannuttava tapa! Siis harjoittele! Party hat päähän ja menoksi!

Se kertoo mielellesi, että “hei, mä tein just jotain erityistä! Mä olen erityinen!” Ja kaikkihan me ollaan. Ihmiset juhlistavat eri tavoin. Yksi skoolaa kuohuvalla, toinen käy pullakahvilla kaverin kanssa. Kolmas lähtee lenkille, neljäs meditoi kiitollisuuden kokemusta vahvistaen. Joku varaa kasvohoidon tai hieronnan.

Löydä oma tapasi juhlistaa ja ota se osaksi arkeasi. Sillä saavutuksesi ansaitsevat huomiota, niin pienet kuin suuretkin. Aivan kuten sinäkin.???

vahvista hyvinvointiasi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usko itseesi, vaikka joku toinen olisi eri mieltä!

Kun kerrot toiselle ihmiselle jotakin, laittaa se hänet pohtimaan asiaa omasta näkökulmastaan ja tunteistaan käsin. Hänen pelkonsa saattavat silloin vallata estradin ja hänen suustaan saattaa lennähtää sammakko.?

Jos aihe koskettaa ja herättää vahvoja tunteita toisessa, saattaa hän reagoida sen mukaisesti. Joskus reaktio on kömpelö ja peilaa suoraan toisen ihmisen henkilökohtaisiin kokemuksiin. Eikä sinänsä välttämättä liity sinuun tai kertomaasi juuri mitenkään.

Esimerkki: sinä olet aloittamassa elämäntapamuutoksen ja kerrot siitä Maijalle. Maijan oma elämäntapamuutos meni taannoin plörinäksi, jolloin kertomasi herättää hänessä häpeää ja epäonnistumisen kokemuksen. Ja näin ollen Maija töksäyttää tahdittomasti jotain todella latistavaa.

 

Tämä on hyvä tiedostaa, jotta…

A) itse välttää tahdittoman töksäyttelyn, kun omat tunteet leimahtavat aiheesta x. Pysähdy hetkeksi hengittämään ja miettimään: onko se mitä olen nyt sanomassa vahva tunnekuohahdus vai rationaalinen mielipide? Onko sanoissani jotain rakentavaa?

Ja siksi, että…

B) oppii tarvittaessa hieman “suodattamaan” toisten töksäytyksiä ja erottamaan tunnekuohahdukset rakentavista mielipiteistä. Suojaamaan itseään ja herkkää toivettaan onnistumisesta jonkin asian parissa. ✨

Älä anna toisen peloista kumpuavien lauseiden lannistaa sua. Erottele arvokkaat mielipiteet tunnekuohahduksista ja jatka oman asiasi parissa – TÄYSILLÄ! ???

 

 

Innostavaa viikkoa sinulle,

Emppu Koo

psst! Tämä teksti on julkaistu 31.7.2020 ja päivitetty 1.8.2020

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *