Henkilökohtainen kehitys,  Menestys,  Sisältää harjoituksen,  Yleinen

Saavuta tavoitteesi vahvistamalla sen sisäistä merkitystä!

Saavuta tavoitteesi välittämällä fiksusti ja vahvistamalla tavoitteen merkitystä

Edellisessä julkaisussani “Välittäminen ja sen rajallisuus: kuinka olla piittaamatta” kirjoitin siitä, kuinka välittämisen rajaaminen mahdollistaa paremman fokuksen itselle oikeasti tärkeisiin asioihin. Seuraavaksi on aika asettaa hyviä tavoitteita! 

 

Jos välitämme kaikesta, huomiomme leviää ympäriinsä – ihan loogista, eikö? Mark Mansonin sanoin “We all have a limited fucks to give”. Puhuin myös vastuun kantamisesta mahdollistajana. Kun kannamme vastuun omista päätöksistämme, kaikki on mahdollista. Vastuun kantaminen mahdollistaa vastuulliset päätökset, jotka vievät meitä kohti omia tavoitteitamme! Vastuu omasta elämästä on POP!

Voimme päättää kuinka asennoitua eri tilanteisiin, voimme päättää kuinka lähdemme ratkomaan jotain ongelmaa ja niin edelleen. Kun kannamme vastuun omasta elämästämme, olemme oman elämämme kippareita – päätämme minne suuntaamme seuraavaksi. Vastuu pelottaa monia, mutta todellisuudessa se on hieno, mahdollistava asia!

No, nyt kun olet päättänyt napata elämän härkää sarvista kiinni, mitä kannattaa tehdä seuraavaksi? Aivan oikein, nyt on aika asettaa tavoitteita.

 

Käynkin seuraavaksi kanssasi läpi askel askeleelta yhden tavan lähteä liikkeelle tavoitteesi saavuttamiseksi.

 

Jotta olisi mahdollista edetä selkeästi haluamaansa suuntaan, on ihmisellä oltava tietoisesti asetettuja tavoitteita. Jotta tavoitetta kohti meneminen onnistuisi myös niinä päivinä kun ei oikein huvittaisi (ja niitähän tulee eteen kaikilla), on tavoitteen oltava sinulle henkilökohtaisesti merkittävä, arvokas. (eng. personal value)

Joskus vaikkapa elämäntapamuutosta kohti mentäessä meidän sisäiset arvomme eivät kohtaa tavoitteen kanssa, ainakaan matkan alkumetreillä. Esimerkiksi: “Olisi niin kiva laihtua se 10 kiloa, mutta vielä kivempaa on syödä sipsua ja dippiä”. Jos tavoitteen (elämäntapamuutoksen) arvo ei ole mielemme arvohierarkiassa korkeammalla kuin sipsu ja dippi, valitsemme sipsun ja dipsun. 

Etenkin elämäntapamuutoksen alussa sipsu dipsu saattavat kiinnostaa sinua kymmenen kilsan lenkkiä enemmän, olethan valinnut ne ensimmäiseksi aina ennenkin. Oletko siis tuomittu sipsudipsuilija lopun elämääsi? Et tietenkään! – kunhan olet valmis ohjelmoimaan mielesi uudestaan! 

Se mitä sinun on tehtävä, on tehdä elämäntapamuutoksesta mielellesi sipsua ja dippiä houkuttelevampi vaihtoehto.

saavuta tavoitteesi

Saavuta tavoitteesi – kuinka vahvistat tavoitteen merkitystä?

Tavoitteen sisäistä merkitystä voi vahvistaa eri keinoin. Nyt esittelen sinulle yhden tavan. Tarvitset hetken aikaa sekä kynän ja paperia.

Äläkä luista old school kirjoittamisesta! Käsin kirjoittaminen on aivotutkijoiden todistama tapa muistaa asioita paremmin. Älyllisen toiminnan lisäksi käsin kirjoittaminen on aivojen ja kehon yhteispeliä, siitä jää vahvempi muistijälki kuin vaikkapa tietokoneella kirjoittaessa.

Tosin, jos käsin kirjoittaminen on esteenä harjoitukselle, naputtele se tietokoneelle.

 

Sisäisen merkityksen vahvistaminen ja kohti tavoitetta!

 

  1. Aseta tavoite ja kirjaa se paperille esim. Haluan juosta maratonin.
  2. Aseta tavoitteelle aikamääre esim. haluan saavuttaa sen kuukauden, vuoden tai kolmen vuoden sisään (Tai vaikka kymmenen, riippuu tavoitteesta. Jos esimerkiksi tavoitteena on ostaa talo, voi aika olla pidempi). Kirjaa aikamääre tavoitteen viereen.
  3. Mielikuvaharjoittelu: näe itsesi juoksemassa maratonia ja tunne kaikki ne myönteiset tunteet, jotka koet juostessasi tuota reilua 42. kilsaa. Tunne ne tunteet, jotka koet ylittäessäsi maaliviivan. Huuma, ylpeys, onni, onnistumisen kokemus, ehkä onnen kyyneleet. Kirjaa ylös ajatuksesi siitä, miltä tavoitteen saavuttaminen tuntuu. Miltä sinä näytät? Miltä keho tuntuu? Miltä kovan työn takana olleen tavoitteen saavuttaminen tuntuu?
  4. Vahvista tavoitteen sisäistä merkitystä: kysy itseltäsi tarkentavia kysymyksiä tavoitteeseen liittyen, kirjaa ne vastauksineen paperille. Kysymykset voivat olla esimerkiksi seuraavia: miksi minä haluan juosta maratonin? Miksi juuri minä tulen onnistumaan? Miten minä voin nauttia maraton harjoittelusta? Mitä minä saan tavoitteeni saavuttamisesta? Miten minä aion ylittää haastavat tilanteet? Miltä tavoitteen saavuttaminen tuntuu? Miten palkitsen itseni juostuani maratonin?
  5. Ota ensimmäinen askel kohti tavoitetta

… Saavuta tavoitteesi!

 

On tärkeää ottaa ensimmäinen askel kohti tavoitetta harjoituksen päätteeksi – se ikäänkuin todistaa mielellesi sen, että tästä se lähtee. Joskus se voi olla mahdotonta, jolloin voit kirjata ylös ensimmäisen askeleesi huomista varten. Esimerkiksi: “huomenna minä soitan mummolle ja sovin pitkästä aikaa tapaamisen hänen kanssaan”.

saavuta tavoitteesi

Lisäboostia merkityksen vahvistamiseksi

 

Toiset ihmiset käyttävät tavoitteen sisäisen arvon vahvistamisessa sekä keppiä että porkkanaa. Eli liittävät mielikuvaharjoitteluun ja merkityksen vahvistamisen prosessiin myös kipua tuottavan näkökulman myönteisten mielikuvien ja tunteiden vierelle.

Itse en tätä tee, sillä en koe sitä motivoivaksi vaan lähinnä lannistavaksi ja olen henkilökohtaisesti saanut parempia tuloksia myönteisellä ajattelulla. Meitä ihmisiä on kuitenkin monenlaisia, ja toisilla se keppi porkkanan rinnalla toimii!

Jos luulet sen toimivan kohdallasi, voit mielikuvaharjoittelussa ensin nähdä ja kokea ne negatiiviset tunteet, jotka syntyvät kun et koskaan saavuta tavoitettasi. Silloin näet itsesi mielessäsi siinä tilanteessa, kun olet epäonnistunut, etkä ole saavuttanut tavoitettasi. Tunnet ne ikävät epäonnistumiseen liittyvät tunteet kehossasi.

Kysyt itseltäsi myös tarkentavat kysymykset vahvistaaksesi tavoitteen merkitystä. Miltä minusta tuntuu jos en saavuta tavoitettani? Kuinka minä kärsin, jos en saavuta tavoitettani? Mitä epäonnistuminen tekee itsetunnolleni? Miltä minusta tuntuu, jos en edes yritä?

Jos käytät sekä keppiä että porkkanaa, suosittelen aloittamaan harjoituksen kepillä ja päättämään sen porkkanaan. Kummankin mielikuvaharjoituksen kohdalla kysymykset ja vastaukset kirjataan paperille ja tunteet eletään läpi mielessä. Tunteet niin epäonnistumisesta kuin onnistumisestakin. 

Harjoituksen loppuun on tosiaan tärkeää tehdä ensimmäinen aloite kohti asetettua tavoitetta. Tämän maratoni esimerkin kohdalla se voisi olla vaikkapa se, että etsit netistä maraton harjoitusohjelman jota aiot noudattaa.

Joissain tilanteissa voi olla, että teet tietoisen päätöksen aloittaa tekemisen huomenna ja määrittelet ennalta mitä aiot huomenna tehdä tavoitteen edistämiseksi.

Ensimmäisen askeleen ottaminen panee junan liikkeelle, lopulta saavutat tavoitteesi. Palaamalla mielikuvien pariin heikkoina hetkinä, on helpompi jatkaa johdonmukaista työskentelyä tavoitetta kohti silloinkin, kun ei oikeen kiinnostais. Valita se lehtikaali sipsun ja dipsun sijaan. 

 

Mukavaa motivoitumista!

 

Emppu Koo

psst! Teksti julkaistu 21.2.2020, päivitetty 29.7.2020

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *