Henkilökohtainen kehitys,  Hyvinvointi,  Sisältää harjoituksen,  Yleinen

Positiivinen fokus – näin keskityt myönteiseen

Minulta on usein kysytty siitä, kuinka olen niin positiivinen ja rauhallinen, vaikeissakin tilanteissa. Useimmiten hyvällä, mutta myös pahalla. Positiivisuus on asia, joka ei iske kaikkiin, eikä sen onneksi tarvitsekaan! 

Joskus positiivisuus suorastaan provosoi ihmisiä. Elän kuitenkin vahvasti siinä uskossa, että myönteinen asenne elämään parantaa yksilön elämänlaatua huomattavasti. Siksi toivon sitä kanssaihmisille. Ja lisäksi onnellisuutta, rauhaa ja toivoa. Positiivista ajattelua.

Kysymys on tullut minua vastaan niin töissä kuin yksityisessä elämässä. Perusluonteeltani olen rauhallinen, mutta myönteisyyttä olen joutunut harjoittelemaan ja tekemään sen eteen paljon töitä.

Toivon voivani jakaa sinulle jotain hyödyllistä, käytännön keinoja oman mindsetin ja asenteen hallintaan. Siksi kirjoitan tätä postausta tänään.

Positiivista mielenmaisemaa ei luoda hetkessä vaan sen eteen on tehtävä paljon töitä. Positiivinen asenne ei myöskään ole itsekseen pysyvä tila – se on valittava uudestaan joka päivä. Tarkastellaanpa sitten seuraavaksi mielen fokusointia.

 

“Miksi aina minä?” 

positiivinen fokus

Oletko huomannut kysyväsi itseltäsi seuraavia kysymyksiä:

-”miksi näin käy aina juuri minulle?”

-”mikä nyt vielä menisi pieleen?” 

-”miksi minulla on aina näin huono onni?”

-”mikä minussa on vialla?” 

-”miksi minä taas mokasin, enkö minä ikinä opi?”  

 

 

Kysymällä usein tämän tyyppisiä negatiivisella varauksella ladattuja kysymyksiä itseltäsi, ohjelmoit aivosi huomaamaan nämä nimenomaiset asiat. 

Mitä useammin kysyt itseltäsi negatiivisia kysymyksiä, sitä vahvemmaksi negatiiviset uskomukset mielessäsi kasvavat. Aivomme nimittäin haluavat löytää vastaukset esitettyihin kysymyksiin. 

Tämä vaikuttaa negatiivisesti minäkuvaasi sekä mielentilaasi. Huonot kysymykset luovat huonon fiiliksen. Keskity siis positiivisiin kysymyksiin. 

 

Positiivinen fokus on opeteltava taito! Yksi keino siihen on muuttaa kysymyksiä

 

Ei välttämättä kannata lähteä kieltämään kysymyksiä itseltään ajattelemalla esimerkiksi näin:  “tänään en ajattele mitään negatiivista! En varmasti! Tänään en aio olla vihainen, en aio nähdä mitään huonoa missään!! Tänään en ole pessimisti!” 

Tämän tyyppiset ajatukset virittävät mielesi kyseisen aiheen ympärille. Sama tapahtuu, jos sinulle sanotaan, että älä ajattele punaista. Väkisinkin mieli tahtoisi nähdä silloin edessään punaista. Keskity sen sijaan hyviin kysymyksiin. 

Jos huomaat mielesi palautuvan negatiivisiin kysymyksiin (ja niin se luultavasti tekee, mikäli on kyseessä vanha tapa), fokusoi niiden sijasta tietoisesti positiivisiin kysymyksiin. Valmis lista hyvistä kysymyksistä puhelimessa tai lapulla voi alkuun hyvä olla mukana.

positiivinen

Fokusoi siis myönteiseen. Kysy itseltäsi esimerkiksi:

-”mistä minä olen kiitollinen?”

-”mitä minä odotan eniten tältä päivältä?”

-”mikä tekee minut onnelliseksi?”

-”miten teen tästä hyvän päivän?”

-”ketä minä rakastan?”

-”kuinka voin ilahduttaa itseäni tänään?”

-”mikä on suurin haasteeni tänään ja kuinka selviän siitä?” 

Täältä löydät lisää positiivisen fokuksen kysymyksiä!

 

Niinä hetkinä, kun tällaiset positiiviset kysymykset tuntuvat liian vaikeilta, ärsyttäviltä tai ehkä väkinäisiltä, kannattaa muuttaa kysymysten asettelua seuraavanlaisesti:

 

-”mistä minä voisin olla kiitollinen?”

-”mitä minä voisin odottaa eniten tältä päivältä?”

-”mikä voisi tehdä tästä ehkä hyvän päivän?” 

-”kuinka voisin ehkä ilahduttaa itseäni tänään?”

 

Kysymys muuttuu tällöin helpommin lähestyttäväksi, sillä se ei ole niin ehdoton. Jos olet pitkään ollut allapäin, ahdistunut, surullinen tai vihainen, voi olla hyvä muuttaa kysymykset heti alkuun lempeämpään muotoonsa. 

Eli lisää silloin kysymyksiin sanoja “jos”, “ehkä”, “mahdollisesti” tai muita vastaavia hyvältä tuntuvia sanoja. 

Muussa tapauksessa defenssit, mielesi puolustusmekanismit, saattavat pärähtää päälle ja harjoitus muuttua epämiellyttäväksi heti alkuunsa. Silloin sinussa saattaa välittömästi herätä vahvoja negatiivisia ajatuksia sekä tunteita kysymyksiä kohtaan. 

“Kuka nyt tässä maailmassa voisi olla kiitollinen?!”, “tää päivä on aivan yhtä syvältä kuin eilinenkin” ja niin edelleen. Se ei ole tarkoitus. 

Etene omaan tahtiisi ja muotoile kysymykset itsellesi sopiviksi. Harjoittelun ja toistojen jälkeen positiivisten kysymysten kysyminen muuttuu helpommaksi, samoin vastausten löytäminen. 

keksity myönteiseen

Voi olla hyvä idea kirjoittaa valmis lista kysymyksistä tehdessäsi tätä harjoitusta ensimmäisiä kertoja. Kun harjoituksen ottaa osaksi arkea, kysymykset muistuvat mieleen toistojen jälkeen helpommin ja listan voi jättää pois.

Jos et ole tottunut kysymään tämän tyyppisiä kysymyksiä itseltäsi, ne eivät välttämättä heti tule luonnostaan, kuten eivät vastauksetkaan. 

Harjoitus voi alkuun tuntua epämiellyttävältä ja oudolta ja se saattaa herätellä mielesi puolustusmekanismeja taisteluasemiin. Toisto, hidas eteneminen, lempeät kysymykset ja harjoittelu auttavat. Tämä vaatii siis sinnikkyyttä!   

 

Mielestäni paras hetki näille positiivisen fokuksen kysymyksille on aamulla heti heräämisen jälkeen ja illalla ennen nukkumaanmenoa. 

 

Itse mietiskelen näitä esimerkiksi hampaita harjatessani ja mennessäni nukkumaan. Lisäksi, jos huomaan mielentilani nuupahtavan kesken päivän, keskityn positiivisen latauksen kysymyksiin saadakseni lisää boostia huonoon hetkeen. 

Kun itse aloitin hyvien kysymysten esittämisen monta vuotta sitten, tuntui se alkuun hankalalta. Oli vaikea keksiä kysymyksiä ja vastaukset tuntuivat väkinäisiltä, jopa valheellisilta. 

Alkuun tein sen virheen, että lähdin heti “suoriin” kysymyksiin, vaikka en ollut siihen vielä valmis. Vähän aikaan löin päätä seinään, mutta sitten muokkasin kysymyksistä helpompia lisäämällä niihin sanoja “jos, kun, ehkä”. Tämä vaikutti prosessiin myönteisesti. 

Vasta useamman kuukauden jälkeen harjoitus alkoi hissukseen tuntua luontevalta, hyvältä, rentouttavalta ja voimaannuttavalta. Tärkeintä oli pitää tavasta kiinni ja jatkaa sinnikkäästi. Enää en tästä tavasta luopuisi. 

 

Alla olevasta harjoituksesta on ollut minulle paljon hyötyä, toivottavasti se tuo iloa sinullekin,

 

Emppu Koo

 

HARJOITUS AAMUIN ILLOIN 

Kirjoita itsellesi valmis lista, joka koostuu positiivista mielentilaa virittävistä kysymyksistä. Voit myös kirjoittaa valmiita vastauksia vaikeiden päivien varalle. 

Kysy itseltäsi useampi positiivisen fokuksen kysymys ja anna jokaiseen useampi vastaus. Voit kysyä esimerkiksi viisi kysymystä ja antaa jokaiselle kaksi tai kolme vastausta. Vastauksia saa toki olla useampikin. 

Tunnustele ja fiilistele hyviä tunteita jotka heräävät, pysähdy hetkeksi. Kellu niissä ja niiden tuomassa hyvässä olossa. Toista harjoitus aamulla herättyäsi ja illalla ennen nukkumaanmenoa. 

 

psst! Alkuperäinen teksti kirjoitettu 9.3.2020,  teksti päivitetty 8.7.2020

Sinua saattaa myös kiinnostaa: valmis lista positiivisen fokuksen kysymyksistä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *