Henkilökohtainen kehitys,  Hyvinvointi,  Sisältää harjoituksen,  Yleinen

Mieli ja keho ovat tukossa, seinä tuli vastaan – mitä nyt?

 

Mieli ja keho ovat tukossa. Päätä särkee ja ajatus ei liiku senttiäkään – tai vaihtoehtoisesti tuhatta ja sataa joka suuntaan. Aivan kuin olisi yksi suuri jäykkä klöntti. Mistään ei tule mitään ja paljon olisi tekemistä. Yäk. On aika alkaa luovaksi!

Vertaan tätä oloa “writer’s blockiin”. Tämä yleistukos vaan ulottuu elämän jokaiselle osa-alueelle, ei pelkästään kirjoittamiseen. Työt eivät oikein kulje ja ajatus kimpoilee päämäärättömästi ympäri ämpäri (tai vaihtoehtoisesti ei liiku ollenkaan) eikä sitä tahdo saada otetta mistään.

 

Tällaisessa tukkoisessa yleistilassa on pari vaihtoehtoa:

A. Olla tekemättä mitään ja kieltää tunteen olemassaolo noin yleisesti, keksiä ehkä jotain sijaistoimintaa itsensä hämäämiseksi

B. Pakoilla tunnetta ja ahdistua pakoilusta

C. Kohdata tunne, läpielää se ja löytää ratkaisu

 

Ylläri pylläri minä valitsen viimeisen vaihtoehdon. Useimmiten käyn kuitenkin läpi ykkösen ja kakkosen ensin silloin kun mieli ja keho ovat tukossa, sillä ajatus harvoin kulkee suoraa linjaa haluamaani päämäärään. Vaikka tämä mielentila on minulle tuttu ja tiedän mikä siihen auttaa. Joskus sitä vain täytyy mennä hetki väärinpäin ennenkuin menee oikeinpäin.

Uskon tämän liittyvän siihen, että mieli kypsyttelee itseään. Aivot punnitsevat sitä, kannattaako muutokseen todella panostaa energiaa.

Lopulta paikalla junnaaminen ja siitä ahdistuminen ahdistuminen on epämiellyttävämpi vaihtoehto kuin muutoksen tekeminen. Ja niin pallo vierähtää liikkeelle. Aivot hyväksyvät sen, että asialle on tehtävä jotain. Energian käyttäminen muutokseen on pienempi paha kuin tilanteessa vellomisesta aiheutuva ahdistus.

Mieli ja keho ovat tukossa

Lempikeinojani yleistukoksen purkamiseksi

 

1. Ajatusten kirjaaminen vapaan kirjoittamisen tyylillä:

Tämä on kirjoitustekniikka, jossa tekijä tuottaa tekstiä yhtään miettimättä mitä kirjoittaa. Logiikalla tai oikeinkirjoituksella ei ole mitään merkitystä. Paperille saa tulla justiinsa mitä sille sattuu tulemaan. Älä siis mieti, anna kynän mennä omiaan! Paperille saattaa myös ilmestyä kuvia, se on ok. Kaikki on suotavaa ja sallittua.

 

2. Instrumentaalinen musiikki ja vapaa liike

klassinen piano on yksi lemppareistani. Valitse musiikki, joka iskee Sinuun. Paina play ja lähde liikkumaan vapaasti ympäri ämpäri – miettimättä. Anna kehon mennä niinkuin musiikki sitä liikuttaa. Ei ole väliä miltä näytät. Rentoudu.

 

3. Maalaaminen isolle pinnalle isoilla liikkeillä

Mitä isompi pinta on, sen tehokkaammaksi olen itse tämän kokenut. Tähän voi myös yhdistää musiikin liikkeen tueksi. Voit maalata siveltimillä tai käsillä ja siten vahvistaa sensorista kokemusta.

Tarkoitus ei ole olla seuraava picasso tai luoda mitään tiettyä esittävää teosta. Päästä irti sisäisistä rajoituksistasi ja seuraa kehon liikettä. Kun tämän tyylinen maalaaminen yhdistetään musiikkiin, puhutaan myös “musiikkimaalauksesta”. Luovasta menetelmästä, jota käytetään työmenetelmänä muun muassa varhaiskasvatuksessa ja muussa asiakastyössä, esimerkiksi sosiaalialalla.

 

4. Pilvet lipuvat ohi-mielikuvaharjoitus

Sulje silmäsi. Mitä tunnet juuri nyt, mitä ajattelet? Kaikki tunteet ovat hyväksyttyjä. Ei ole olemassa vääriä tunteita tai ajatuksia. Älä pakota mieltä, anna sen avautua omassa tahdissaan.

Ajatuksesi ovat pilviä, jotka lipuvat hitaasti ohitsesi. Olet turvassa ja voit tarkkailla niitä sinulle sopivan etäisyyden päästä. Voit valita niistä yksi kerrallaan sen, jota haluat tutkailla tarkemmin. Tunne se, koe se.

Mitä ajatuksia sinussa herää? Mitä tunteita? Päästä sitten pilvestä irti ja anna sen palata takaisin taivaalle. Ja lipua lempeästi ohitsesi, kunnes et enää näe sitä. Kiitä itseäsi harjoituksen päätteeksi siitä, että otit aikaa itsellesi. Olet tärkeä.

4. Hengitysharjoitukset

auhallinen hengitys aktivoi parasympaattisen hermoston, joka rauhoittaa meitä ja auttaa meitä palautumaan. Kurkkaa Hohtoon Instagramista rentouttava hengitysharjoitus!

 

Mieli ja keho ovat tukossa

“Luovuus on tilaa yhdistellä, kehitellä, kuvitella ja toteuttaa asioita jotka tuottavat iloa ja tyydytystä. Luovuus tarvitsee oman aikansa, ja kukoistaa erityisesti hyvinvoivassa ja levollisessa mielessä. Kun aivot lepäävät, mielen kontrolloiva ja arvioiva puoli tekee tilaa uusille ajatuksille, mielikuville ja ratkaisumalleille.” – mieli, Suomen Mielenterveys ry 

 

Mielestäni luova toiminta on myös itsessään keino luoda tilaa hyvinvoinnille ja rauhalle. Se on mitä mainioin tapa avata jumiutunutta pääkoppaa ja siten löytää ratkaisuja vallitseviin pulmiin.

Luovassa toiminnassa on voimaa. Parhaimmillaan se on silloin, kun se ei ole pakotettua. Silloin se voimaannuttaa ja vapauttaa. Antaa tilaa intuitiolle ja auttaa kehoa sekä mieltä avautumaan.

 

Aurinkoista viikkoa sinulle ihana lukijani & luovuuden hetkiä,

Emppu Koo

 

 

 

mieli ja keho

psst! Teksti julkaistu 1.6.2020 ja päivitetty 1.8.2020

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *