Henkilökohtainen kehitys,  Hyvinvointi,  Sisältää harjoituksen,  Yleinen

Lisää onnellisuutta – viisi keinoa onnen lisäämiseksi arjessa

Mitä onni on ja kuinka voimme saada lisää onnellisuutta? Tämä on yksi niistä kysymyksistä, jonka äärelle palaan usein. Minä näen onnellisuuden hetkinä, joissa on miellyttävä tunnelataus ja sisäinen rauha. Onnellisuutta voi kokea eri intensiteeteillä ja tämä tunne tekee aaltoliikettä meidän arjessamme, aivan kuten muutkin tunteemme. Onnea kuvaillaan myös muun muassa sanoilla autuus, hyvinvointi, elämänilo, mielentyyneys ja tyytyväisyys. Mielentyyneys – mikä ihana sana! Ihan tulee lämmin olo. 🙂

 

Onnesta puhutaan tavoiteltavan arvoisena asiana ja moni meistä pohtiikin sitä, että mikä tekee minut onnelliseksi? Olenko minä onnellinen? Miten voisin olla tyytyväisempi?

 

Onnellisuus ja flow-tila

Unkarilais-amerikkalainen psykologi Mihaly Csikszentmihalyin (2005) mukaan onnellisuus on tulkintaa ulkoisista tapahtumista.

Tähän tulkitsemiseen, läsnäoloon elämässä, ihmisen on valmisteltava itseään ja hänen on vaalittava tätä kykyä. Ihminen, joka oppii kontrolloimaan tätä sisäistä kokemusta voi päättää elämänsä laadusta ja sitä kautta päästä niin lähelle onnellisuutta, kuin on suinkin mahdollista.

Onnellisuuden niin sanottu saavuttaminen lähtee näkemyksen mukaan liikkeelle tietoisuuden sisällön hallitsemisesta.

Elämässä koetaan niin sanottuja optimaalisia kokemuksia, jolloin ihminen kokee olevansa oman toimintansa vallassa, kohtalonsa herra. Nämä kokemukset toimivat tienviittoina sellaiseen elämään mitä elämän ihmisen mielestä pitäisi olla.

Parhaat hetket koetaan useimmiten ankaran ponnistelun jälkeen, kun vapaasta tahdosta on työskennelty jonkin arvokkaan ja vaikean asian eteen, jolloin ruumis ja sielu ovat venyneet äärimmäisyyksiin.

Optimaalinen kokemus on sellainen, jonka ihminen saa itse aikaiseksi ja joka kasvattaa kokemusta hallinnasta ja siitä käytetään nimitystä ”flow”. Flow on tila, kun ihminen on toimintaansa niin syventynyt, ettei mikään muu ole siinä hetkessä merkityksellistä. Koettu tila on niin nautinnollinen, että ihminen maksaisi siitä suuren hinnan. (Csikszentmihalyin 2005, 16-19.)

 

Suomen Mielenterveys ry:n mukaan onnellisuus on tutkimuksiin nojaten osittain henkilökohtainen ominaisuus, mutta myös kasvatuksen ja perimän tulosta. Tutkijat sanovat kuulemma myös, että onni on jotain, jota kannattaa tavoitella. Ja että hyvinvoinnin tunteita on mahdollista lisätä elämään!

Olen täysin samaa mieltä ja ottanut vuosien varrella selvää erilaisista tavoista lisätä onnen tunteita. Haluan jakaa kanssasi keinoni, toivottavasti niistä on iloa myös sinulle. Olemme kuitenkin kaikki erilaisia, joten heittäydy luovaksi ja sovella keinot itsellesi sopiviksi!

 

Viisi tapaa saada lisää onnellisuutta arkeen

1. Kiitollisuusharjoitukset

Kysy itseltäsi joka päivä mistä olet kiitollinen ja anna itsellesi viisi vastausta. Itse teen tätä aamuin ja illoin. Lisäksi kysyn muita positiivisia kysymyksiä vahvistamaan mielentilaani. Täältä löydät valmiin listan positiivista mindsettiä vahvistavista kysymyksistä.

2. Tietoisuusharjoitukset, mindfulness

Ota tavaksi olla tietoisesti läsnä erilaisissa hetkissä ja tee siitä rutiini. Hyviä hetkiä tähän minulle ovat olleet esimerkiksi aamukahvittelu ja ruokailut. Minä kiinnitän näissä hetkissä tietoisesti huomiota eri aistikokemuksiin. Kuuntelen vain ääniä, katselen muotoja,tekstuureja ja värejä, maistelen makuja tai haistelen tuoksuja. Olen tehnyt näitä paljon ja vaihtelen tapoja päivittäin. Mindfulnessin klassikko on rusina-harjoitus, josta löydät esimerkin vaikkapa tästä Keskisuomalaisen kirjoituksesta.

3. Kauneus

Ota selvää, mitkä asiat miellyttävät sinun silmääsi. Lisää niitä elämäsi joka osa-alueelle. Korista niillä kotisi, huomioi ne liikkuessasi eri paikoissa. Aseta tietokoneen taustakuvaksi mielenrauhaa tuova kuva, tee sama puhelimellesi. Koristele työpisteesti itseäsi miellyttävillä esineillä. Pukeudu vaatteisiin, jotka tuovat sinulle iloa ja näyttävät silmääsi kauniilta.

4. Ole rehellinen, kuuntele itseäsi ja sano ei

Ole rehellinen itsellesi. Kuuntele sisäistä ääntäsi – mistä sinä pidät? Mitä sinä haluat tehdä? Toteuta näitä haluja. Jos ihminen on pitkään hiljentänyt oman äänensä, voi mennä tovi ennen kuin oppii kuulemaan itseään uudestaan. Se kuitenkin helpottuu ajan ja harjoituksen myötä. Sano ei sellaiselle tekemiselle, joka ei tunnu hyvältä. Tietysti joudumme aina välillä tekemään asioita mitä emme halua, mutta jos suostuu aina kaikkeen vaikuttaa se hyvinvointiin negatiivisesti. Opettele siis sanomaan ei kiitos.

5. Nauru

Mikä saa sinut nauramaan? Etsi naurun lähteitä tietoisesti ja ota tavaksi naurattaa itseäsi päivittäin! Joku tykkää selata humoristisia meemejä, toinen katsoo kissavideoita ja kolmas stand-upia. Selvitä mikä saa sinut nauramaan ja pyri hauskuuntumaan joka päivä.

 

 

lisää onnellisuutta

 

 

Tapoja lisätä onnea arkeen on tsiljoona. Tärkeintä on löytää ne itselle sopivat rutiinit ja jutut. Mikä toimii toisella, voi toisesta tuntua täysin väkinäiseltä ja omituiselta. Tutustu siis itseesi ja lähde lisäämään onnen pisaroita jokaiseen päivääsi.

 

Kuinka Sinä lisäät onnen hetkiä arjessasi? Onko sinulla omia onnellisuus rituaaleja ja vinkkivitosia? Jaa omat mielentyyneyden kikkasi tämän julkaisun kommenttikenttään ja anna hyvän kiertää. 🙂

 

Aurinkoista viikkoa ja lisää onnellisuutta sinulle toivoen,

Emppu Koo

 

Lähteet:

Csikszentmihalyin, M. 2005. Flow, elämän virta. Tutkimuksia onnesta, siitä kun kaikki sujuu. Raamatutrükikoda, Tallinna.

Mieli, Suomen mielenterveys ry, viitattu 17.5.2020

Oma opinnäytetyö

(*) Wikipedia, Mihaly Csikszentmihalyi, viitattu 17.5.2020

psst! Teksti on julkaistu 18.5.2020 ja päivitetty 29.7.2020

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *