Henkilökohtainen kehitys,  Hyvinvointi,  Menestys,  Sisältää harjoituksen,  Yleinen

Kuusi keinoa itsemyötätunnon löytämiseksi!

Edellisessä julkaisussani Itsemyötätunto muutti elämäni ja voi auttaa sinuakin! lupasin seuraavaksi avata niitä keinoja, joiden avulla olen löytänyt itsemyötätunnon. 

 

Itsemyötätunnon avulla meidän on huomattavasti helpompaa kulkea henkilökohtaista menestystä kohti, sillä epäonnistumiset eivät pelota niin paljon silloin, kun ihminen tietää itse olevansa itsensä puolella. Myös niinä hetkinä, kun hommat leviävät käsiin. Itseasiassa etenkin niinä vaikeina hetkinä on tärkeää, että osaamme terveellä tavalla asettua itsemme puolelle. Kannustaa ja lohduttaa.

Ehkä jollekin nämä ovat itsestäänselviä asioita – mutta henkilökohtaisesti jouduin tekemään hartiavoimin töitä muuttaakseni sisäisen puheeni moittivasta lempeäksi. Tie oli pitkä ja työläs mutta sen arvoista. Ja nyt haluan jakaa kanssasi hyödyllisiksi kokemiani työkaluja – toivottavasti niistä on hyötyä myös sinulle!

 

“Myötätunto on sekä antajalle, vastaanottajalla että sivusta seuraajalle syvä merkityksellisyyden kokemuksen lähde. Kokemus hyvän tekemisestä ja hyvän vastaanottamisesta tekee elämästä elämisen arvoista. Myötätunto on sarja toisiinsa limittyviä tapahtumia ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Empatia on tärkeä myötätunnon elementti: on huomattava toisen ilo tai kärsimys ja asetuttava hänen asemaansa. Empatiaa täydentää hyvän tekemisen motivaatio, suunta kohti toisen parasta. Myötätunnon tärkein hetki kuitenkin on, kun myötätunto tulee näkyväksi toimintana. Ilman tekoja myötätunto ei ole myötätuntoa”

lainaus: copassion.fi, myötätunto?

itsemyötätunto

Keinoja on monia itsemyötätunnon löytämiseksi

 

1. Myötätunnosta itsemyötätunnoksi

Nuorempana olin kovin ankara itselleni. Opetellessani osoittamaan myötätuntoa itseäni kohtaan jouduin aivan ensiksi pohtimaan minäkuvaani. Sisäinen kokemukseni  riittämättömyydestä aiheutti sen, että minun oli vaikea osoittaa myötätuntoa itseäni kohtaan.

Olin todellinen perfektionisti ja halusin suoriutua kaikesta täydellisesti. Kun jokin asia meni plörinäksi, lähdin heti ensimmäiseksi moittimaan itseäni siitä. Koin itseni huonoksi ihmiseksi tilanteissa, joissa suoriuduin heikosti. Suoritukseni olivat yhtä kuin minä.

Tätä ajatusmallia minun oli helpointa lähteä muuttamaan niin, että kuvittelin itseni itseni ystäväksi. Sillä en todella olisi puhunut toiselle ihmiselle niinkuin puhuin itselleni. Kuvittelin siis itseni ystäväkseni ja lähdin muuttamaan sisäistä puhettani sen mukaiseksi.

Kun epäonnistuin jossain lähdin lohduttamaan itseäni, samalla tavalla kuin olisin puhunut murheelliselle ystävälleni.

Jatkettuani tätä tarpeeksi pitkään aloin pikkuhiljaa näkemään itseni uudessa valossa. Saatoin myös antaa itselleni haleja. Kyllä – ihan fyysisesti halasin ja lohdutin itseäni!

Itsemyötätunto ei kokemukseni mukaan juuri myötätunnosta eroa, ainoastaan myötätunnon kohde muuttuu. Eli osoitat myötuntoa toisen ihmisen sijasta itseäsi kohtaan.

 

2. Toistoja, toistoja

Jos on vuosikaudet puhunut itselleen ikävään sävyyn, saattaa tapa istua tiukassa. Muutos ei välttämättä tapahdu yhdessä tai kahdessa yössä. Jatka sinnikkäästi, älä lannistu! Jos on kovin itsekriittinen syntyjään (niinkuin minä), joutuu tämän asian kanssa luultavasti hetken painimaan.

Palauttamaan itsensä myötätuntoiseen ajattelumalliin. Saatat huomata, kuinka salakavalasti ajaudut vanhoihin tapoihin pitkänkin ajan jälkeen. Ole tässäkin kohtaa itsellesi lempeä – kiitä itseästi siitä, että sait itsesi rysän päältä kiinni ja siitä, että taas kerran päätät ajatella itsestäsi lämpimästi.

 

3. Kehon fyysinen muutos

Kun huomaat ajautuvasi vanhaan ja lannistavaan ajattelumalliin, muuta kehosi fysiikkaa radikaalisti. Hypi x-hyppyjä, näytä parhaat tanssimuuvisi tai tee vaikka kainalopieruja. Ja mitä oudommassa tilanteessa tämän teet, sen tehokkaampi keino tämä on pinttyneen tavan muuttamiseksi.

Keskeytettyä itsesi hengitä syvään ja kävele hetki rinta rottingilla samalla, kun palautat itsesi uuteen ja lempeään ajattelumalliin. Tästä pääset lukemaan lyhyesti Tony Robbinsin ajatuksia fysiologisen muutoksen yhteydestä mielentilaan.

Kun keskeytät vanhan ajattelumallisi absurdilla tavalla, muutat tehokkaasti mielesi assosiaatioita, mielleyhtymiä.

Tällöin sinun on yhä hankalampi palata vanhaan tapaasi. Esimerkki: presentaatio töissä meni penkin alle ja huomaat miettiväsi kuinka typerä olet. Aloita samalla sekunnilla kovaääninen hörönauru! Aivosi hämmentyvät ja vanha tapa moittia itseäsi heikkenee.

Ja lisäksi mahdolliset muut ihmiset ympärilläsi saavat hauskan kokemuksen. 🙂 Seuraavaksi palaat uuteen lempeään ajattelumalliisi “olen hyvä juuri näin, suoriuduin niin hyvin kuin tässä tilanteessa oli mahdollista. Opin tästä jotain uutta!“. Näin istutat vanhan tavan tilalle uuden.

 

4. Konkreettisia tekoja

Kohtele itseäsi hyvin. Kohtele itseäsi niin kuin kohtelet parasta ystävääsi. Huolehdi hyvästä ruokavaliosta, jaksamisesta, lämpimästä sisäisestä puheesta. Palkitse itsesi erilaisista tilanteista. Jos ihmisen sisäinen puhe on kovin ankaraa ja minäkuva vinoutunut, voi alkuun tuntua hankalalta ajatella itsestä hyvää ja tuntea myötätuntoa itseä kohtaan.

Silloin voi olla helpompi lähteä liikkeelle konkreettisista teoista ja johdatella itsensä sitä kautta lempeän ajatusmaailman pariin. Sekä teot että ajattelumaailman muutokset ovat tärkeitä.

Niillä viestit itsellesi siitä, että olet arvokas! Sinuun on tärkeä panostaa! Ansaitset kauniita ajatuksia ja kannustusta!  Tärkeintä on se, että aktiivisesti työstät asiaa tavalla tai toisella. Sillä sinä olet sen arvoinen.

Itse olen lisäksi sitä mieltä, että tehdessäsi konkreettisia tekoja asiat muuttuvat väkisinkin. Olivat teot miten pieniä tahansa, tehdessäsi konkreettisia tekoja, muutos tulee tapahtumaan. Ennemmin tai myöhemmin.

Vaikka “minäpositiiviset teot” tuntuisivat alkuun väkinäisiltä, tulevat ne pitkässä juoksussa muuttamaan ajattelumaailmaasi myönteisempään suuntaan. Hiljaa hyvä tulee.

 

5. Kysy itseltäsi positiivisia kysymyksiä

Tämä on tapa, josta puhun paljon sillä se on merkinnyt itselleni paljon! Kysyn joka päivä itseltäni aamuin illoin positiivista mindsettiä vahvistavia kysymyksiä. Tästä pääset lukemaan julkaisun, jossa käsittelen asiaa tarkemmin. Opetellessasi osoittamaan itsemyötätuntoa, kannattaa kysymykset valita sen mukaan.

Aivomme etsivät vastauksia kysymyksille, olivat ne sitten negatiivisa tai positiivisia. Kannattaa siis ehdottomasti kysyä itseltään hyviä kysymyksiä!

Kysy itseltäsi esimerkiksi: Mitä minä tarvitsen juuri nyt? Miksi minä ansaitsen lohdutusta? Miten minä voin lohduttaa itseäni? Kuinka minä voin kannustaa itseäni? Miten voin palkita itseni? Mitä minä opin tästä?

 

6. Ympäröi itsesi ihmisillä, jotka puhuvat kauniisti itsestään ja muista

Seura tekee kaltaisekseen. Vahvistaaksesi uutta itsemyötätuntoista ajattelumalliasi sekä myötätuntoista toimintatapaasi, hakeudu samanhenkisten ihmisten seuraan. Samanhenkisiä ihmisiä voit löytää töistä, harrastuksista ja sosiaalisista medioista.

On hankalaa opetella itsemyötätuntoiseksi, jos lähipiirissä on paljon lyttääviä tyyppejä. Sinä ansaitset tulla kohdatuksi, kuulluksi ja arvostetuksi.

Sinä olet vastuussa siitä, että kohtelet itseäsi ja muita hyvin. Joskus se saattaa vaatia etääntymistä tietynlaisista ihmisistä ja lähentymistä toisenlaisten kanssa. Avaa siis silmäsi ja korvasi ja etsi ihania ja kannustavia tyyppejä elämääsi!

On huomattavasti helpompi arvostaa itseään, kun itsen ja toisten arvostaminen on kiinteä osa sinua ympäröivää sosiaalista kulttuuria. Ja kun arvostat itseäsi, on itsemyötätunnon osoittaminen helpompaa.

 

itsemyötätunnon löytäminen

Edellä mainitut kuusi kohtaa ovat olleet merkittävimpiä konkreettisia tapoja, jotka ovat saattaneet minut myötätuntoisen elämän piiriin. Toivottavasti ne auttavat myös sinua ottamaan itsemyötätunnon osaksi elämääsi!

 

Emppu Koo

psst! Teksti on julkaistu 10.4.2020 ja päivitetty 29.7.2020

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *