Hyvinvointi,  Sisältää harjoituksen,  Yleinen

10 tapaa hyvinvoinnin tukemiseksi eristyksessä

 

Hei vaan hei ihanat ja pitkästä aikaa!  Tässä on nyt elelty hiljaiseloa tovi jos toinenkin. Syy radiohiljaisuuteeni on sairastelu, kuten IG:täni seuranneet jo tietävätkin. Instaani pääset tästä. Enpä ole sitäkään oikein ylläpitänyt tänä aikana.

 

Tänään on ensimmäinen päivä yli kahteen kuukauteen, kun olen voinut edes harkita kirjoittamista. Sairastelu on romahduttanut yleiskuntoni niin, että pelkkä ajatus kirjoittamisesta on tuntunut raskaalta. En ole voinut hyvin.

Korona testattiin minulta negatiivisena. Tulevalla viikolla olen menossa laajempiin tutkimuksiin. Mykoplasman olen tässä ainakin sairastanut ja sen lisäksi keuhkoputken ahtauman, keuhkoputken tulehduksia ja kaikenmoisia hengityshommia.

Tauti pitää minua yhä otteessaan ja vyyhtiä lähdetään tutkimaan tarkemmin tällä viikolla. Mieleni on kuitenkin rauhallinen, positiivinen ja luottavainen.

Suurin syy tasapainoiseen olooni on se, että olen tietoisesti tehnyt töitä sen eteen. Olen taipuvainen ahdistumaan tämän tyyppisissä olosuhteissa, mutta nyt täytyy ihan taputtaa itseä olalle ja olla ylpeä. Olen pitänyt itsestäni huolta!

Toivottavasti näistä vinkeistä on iloa myös sinulle. Seuraavaksi esittelen sinulle 10 tapaa hyvinvoinnin tukemiseksi eristyksessä.

 

hyvinvoinnin tukemiseksi

 

10 tapaa hyvinvoinnin tukemiseksi eristyksessä

 

1. Ylläpidä rutiineja: minulle tämä tarkoittaa unirytmin ylläpitämistä, aamukahvia, kevyitä kotitöitä ja kasvojen rasvaamista. Se sisältää kupin vihreää teetä joka päivä ja juttelua puolison kanssa. Sekä ulkoilua aina kun vointi sen sallii. Mitkä rutiinit ovat hyviä sinulle? Kotona kökkiminen on hyvää aikaa uusien, hyvien rutiinien opettelua ajatellen.

2. Ulkoilua ja luontoa: istuit sitten parvekkeella, puiston penkillä, ikkuan ääressä tai metsässä meditoimassa, on luonnon läheisyys tärkeää. Maisemanvaihdos virkistää, luonto elvyttää mieltä ja vähentää stressiä.

3. Ravinto ja nesteytys: aktiivisuuteni hipoessa nollalukemia ja syödessäni kortisonia, on terveellinen ravinto ja riittävä vedenjuonti olleet avainasemassa tämän kotikökkimisen aikana. Hyvä ravinto tukee hyvinvointia, niin fyysistä kuin henkistä. Tämä nyt on enemmän tai vähemmän itsestäänselvä asia meille kaikille, mutta joskus se saattaa silti unohtua.

4. Sosiaaliset kontaktit: ihminen on sosiaalinen olento. Toinen on introvertimpi, toinen extrovertimpi. Yhteenkuuluvuuden ja joukkoon kuulumisen tunne on keskeinen osa ihmisen hyvinvointia. Soita mummolle, pistä ystävälle viestiä Whatsapissa, liity johonkin vinhaan Facebook-ryhmään ja osallistu keskusteluun. Jos olet parisuhteessa ja olette kökkineet pitkään kotona yhdessä, muista kysyä puolisoltasi mitä hänelle kuuluu.

5. Kiitollisuusharjoitukset: kysy itseltäsi hyviä kysymyksiä joka päivä. Hyvään fokusoiminen rauhoittaa mieltä ja tekee arjen hopeareunukset näkyviksi. Täältä löydät valmiin listan kysymyksistä.

 

Se mihin kiinnität huomiota lisääntyy!

 

6. Kuuntele kehoasi: jos olet tapaani sairaana tai ihan noin muutenkin, touhua jaksamisesi mukaan. Karanteeni ei tarkoita automaattisesti kevätsiivousta, seitsemäätoista verkkokurssia ja juoksukoulua. Välillä on ihan ookoo vetää rennommallakin tahdilla. Jos hyvä flow on päällä anna palaa ja iske kiinni siihen “sitten kun…”- tekemiseen jota olet miettinyt pitkään.

7. Kuuntele musiikkia: musiikki on mainio tapa fiilistellä tunteita. Lisäksi miellyttävä musiikki auttaa meitä sulkemaan pois häiritseviä ääniä, jolloin se tukee keskittymistä vaativaa työtä. Musiikin kuuntelu myös houkuttelee liikuttamaan kehoa ja etätyöskentelyn ohessa pieni tanssitauko tekee hyvää. Mieli kevenee, veri virtaa ja aivotyöskentely tuntuu taas helpommalta.

8. Mielekäs tekeminen: tämä on taas yksi niistä itsestäänselvistä, mutta kiireessä helposti unohtuvista asioista! Jos ympärillä on paljon ikävää, tulisi ympärilleen lisätä paljon hyvää. Minulle mielekäs ja tietoista läsnäoloa vahvistava tekeminen on esimerkiksi kasvien hoito. Ja ruuanlaitto. Kasvatan parvekkeella yrttejä ja hyötykasveja – niiden hoivaamisessa ja syömisessä on jotain terapeuttista.

9. Unelmointi: mielemme kaipaa toivoa. Vaikka tällä hetkellä sinulla olisikin vaikea tilanne, voit suunnitella tulevaa. Mitä ihanaa aiot tehdä, kun rajoitukset hellittävät? Järjestätkö kenties jotkin ihanat juhlat? Kävisitkö luksusbrunssilla jossain ihanassa ravintolassa? Meidän häämme siirtyvät ainakin vuodella koronan takia. Päätimme kuitenkin, että menemme maistraatissa naimisiin tänä vuonna ja tästä ajatuksesta saan ammennettua niin paljon ihania fiiliksiä!

10. Uutisten lukemisen rajoittaminen: minä tein päätöksen rajata uutisten lukemista heti koronan uutisoinnin lisäännyttyä. Selaan uutiset korkeintaan kahdesti päivässä, yleensä harvemmin. En lue klikkiotsikoitua paniikinlietsonta hömppää. Kyllä ne tärkeimmät uutiset saavuttavat minut, vaikken 24/7 koita olla ajan hermolla. Vastalahjaksi saan annoksen mielenrauhaa ja minulla jää enemmän energiaa muihin asioihin.

 

Mikä tekeminen saa sinut hyvälle tuulelle? Mikä rentouttaa kehosi ja mielesi? Panosta itseesi aikaa, sillä sinä ansaitset mukavia asioita arkeesi. Pidä itsestäsi huolta.

 

Aurinkoista viikkoa ja kaikkea hyvää!

 

Emppu Koo

psst! Teksti on julkaistu 12.5.2020 ja päivitetty 29.7.2020

 

10 tapaa hyvinvoinnin tukemiseksi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *